SINGAPORE

Odottelimme innokkaina tutustumismatkaa Singaporeen syksyllä 2000. Lentomatka
       Hongkongista  Singaporeen kesti noin nelisen tuntia. Mielikuvana        Singaporesta oli korkeat
       talot ja miljoonat ihmiset, tälläinen oli jäänyt mieleen kouluaikaisista kirjoista.

Singaporen käynnistä  mieleen jäivät kukkivat Bougainville-pensaat ja suuret viuhkamalliset
       palmut. Eihän Singapore ollutkaan täynnä korkeita taloja vaan tämähän oli kaunis vihreä
       kaupunki. Siisti, ei roskia kaduilla, puhdasta ja avaraa. Majoittauduimme Traders-hotelliin,
       jossakin päin kaupunkia. Myöhemmin selvisi, että hotelli sijaitsi lähellä Orchard Roadia.

Tapasimme seuraavana aamuna Madeleinin, hän oli mukana asuntoesittelyissä. Kahden päivän
       aikana näimme yhdeksän asuntoa, ja viimeisin oli se mikä miellytti meitä kaikkia. Omakotitalo
       Kheam Hock Roadilla, nelisen kilometriä keskustasta Botanica Gardenin kupeessa.

Asunto valittu, vielä paperisota, vuokrasopimuksen teko ja hyväksyminen. Kyllä saa olla
       tarkkana sopimusta tehdessä ja hyväksyessä, vuokralaisella on vastuita jos minkälaisia ja
       vuokranantaja pääsee melkein kuin koira veräjästä. Onneksi Simon firma hoiti paperisodan
       samoin kuin kouluasiatkin, joten oli mukava muuttaa, kun asiat olivat kunnossa.

Vuokraemäntämme oli paikallinen ja hieman vaikea tapaus, joten päätimme kahden vuoden
       asumisen jälkeen etsiä uuden asunnon. Uusi löytyikin läheltä muutaman sadan metrin päästä
       Berrima Roadilta. Talo oli uutta muotoilua, paljon lasipintaa, puuta ja metallia. Vaikka talo oli
       uusi tai ehkä juuri sen takia, meillä oli jatkuvasti ongelmia. Sateella vesi ei pysynytkään ulkona
       vaan pyrki sisätiloihin. Lukuisten korjausten ja työmiesten vaihdosten jälkeenkään vuotoja ei
       saatu korjatuksi. Joten päätimme jälleen kerran etsiä uutta majapaikkaa. Samalta alueelta
       ei löytynyt sopivaa, joten oli laajennettava reviiriä. Koko perhetta miellyttävä talo löytyi neljän
       kilometrin päästä edellisestä Hua Guan Avenuelta. Erikoisuutena talossa on sisällä,
       olohuoneessa, oleva uima-allas.

Singaporessa kulttuurit kohtaavat erilaisten juhlien merkeissa.

Kansalliskukka
Vanda Miss Joaquim

Singaporessa lomalla 30.09-04.10.06
       Lauantaina 30.9. lensimme Singaporeen China Airlinesilla. Orchard Hotellilla olimme myöhään
       iltapäivällä. Veimme tavarat huoneisiin ja hetimiten lähdimmekin Elisabeth Hospitaaliin
       näyttämään Simon sormea. Keskari oli sattunut monta päivää aikaisemmin jääden saunan oven
       väliin (näin Simo muisteli). Simo oli Shanghaissa jo käynyt lääkärillä sormea näyttämässä ja oli
       saanut siihen lääkekuurin, mutta koneessa sormi turposi aivan silmissä, joten oli parempi
       lähteä sitä näyttämään uudelleen. Sairaalassa leikkasivat kynnensivun auki ja uusi lääkekuuri
       päälle. Tämän jälkeen menimme käymään Handle Barissa katsomassa tuttuja. Teemu meni
       kavereidensa luokse ja seuraavan kerran näimmekin poikaa vasta sunnuntai-iltana. Tanjakin
       lähti ulos viettämään aikaa kavereiden kanssa. Sunnuntaina kävimme syömässä
       Newton Circuksessa sateita ja fried ricesia, kylläpä maistuivat hyviltä. Maanantaina Simo meni
       toimistolle ja minulla oli Mahjong-päivä. Peli kulki hieman nihkeästi, sillä olihan siitä jo
       muutama kuukausi, kun viimeksi on pelannut. Päivä meni pelatessa ja jutustellessa.
       Tiistaina oli lounastelua Hyatt-hotellin alakerrassa Pete's Place-nimisessä ravintolassa.
       Keskiviikkona olikin sitten aikainen herätys, sillä taksi tuli hakemaan meitä klo 7.30
       lentokentälle. Meillä oli runsaasti aikaan ennen koneen lähtöä ja katsoimmekin kauppoja
       oikein ajan kanssa. Shanghain päässä passi ym. muodollisuudet olivat pikaisesti ohi,
       harvinaista, sillä puolessa tunnissa olimme ulkona lentokenttärakennuksesta. Singapore
       oli hieman utuinen johtuen Indonesiassa olevista maastopaloista. Päiviin mahtui niin aurinkoa
       kuin kovaa sadettakin.

Singaporen valokuvia voit katsella taalta

Singaporessa on
hyvat harrastus-
mahdollisuudet.

Singaporessa on monia kansainvalisia koulua. Tassa meidan valintamme.

Viikonloppu Singaporessa 11.11.-12.11.06
       Äiti Singaporessa lauantaina iltapäivällä ja vastaanottamassa oli harmaa ja sateinen kaupunki.
       Simo odotteli Orchard-hotellissa, jonne oli tullut torstaina. Tavarat hotelliin ja suunnaksi
       Harrikkakauppa. Illalla kävimme syömässä Hog’s Breath Cafe:ssa Holland Villagessa Harrin
       ja työkaverinsa Tonin, Juhan ja Siken kanssa.  Hotelliin mentäessämme ihastelimme
       Orchard Roadin joulukoristuksia ja valoja. Sunnuntaina kiertelimme kauppoja. Iltapäivällä
       jälleen lentokentälle suunnaksi Shanghai...Simon suuntana oli Bangkok. Sunnuntaina aurinko
       paistoi jälleen lämpimästi.

Klikkaa takaisin
etusivulle

Pirjo Singaporessa 15.12.-17.12.06
       Perjantaina iltapäivällä Singaporessa. Enpä muistanut vaihtaa Singaporen dollareita kentällä ja
       sanoin kuskille, etta nostan rahaa automaatista Meritus Mandarin hotellia vastapäätä, mihin
       hän suostui ja jäi odottamaan hotellin edustalle. No tietenkään automaatti ei toiminut ja
       jouduinkin menemään Paragoniin, jossa oli onneksi toimiva automaatti. Kuski naputteli
       autonrattiin ja oli sen näköinen kuin olisin oharin tehnyt. Hotellihuoneesta oli mukavat näköalat
       Takasimayan ostoskeskukseen päin ja aurinko paistoi, tosin melko suuriakin pilvenmöhkäleitä
       oli taivaalla. Illalla oli varattu pöytä Clarke Quay:lla Tapas Tree ravintolasta. Paikalle tuli 11
       henkiloä minun lisäkseni. Osa väestä lähti vielä jatkoille Orchard Towerin "Harrin Baariin".
       Lauantaina Simo antoi "määräyksen" mennä Alexanterin roadin Harrikka kauppaan kuvaamaan
       erästä määrättyä pyörää. No kuvat tuli otettua ja eikun taksiin ja suunnaksi Valentino ravintola,
       lähellä entistä asuinpaikkaamme, jossa tapasin Riitan ja Tuijan. Annoimme jälleen Valentinolle
       vapaat kädet ja ruoka oli herkullista, kuten aina ennenkin.
       Lauantai iltana oli FinnHOGsien  AGM.
       Sunnuntaina satoi vettä oikein kunnolla. Tapasin Liisan päiväkaffeiden merkeissä, jonka jälkeen
       olikin aika lähteä kohti lentokenttää. Singapore Airlines tiskillä oli vain muutama virkailija, joten
       jonossa vierähti lähes tunti ennenkuin oli oma vuoro. Eipä sitä jäänyt aikaa kierrellä kentän
       kaupoissa, vaan oli suunnistettava kohti lähtöporttia. Lento meni mukavasti ja voisi sanoa jopa
       nopeastikin. Vieressä oleva kiinalaispariskunta vain olisi voinut jutella asiansa hieman
       hiljaisemmalla äänellä, ja heidän jutustelunsa saattoi kuulua koneen perälle asti.

Pitkä viikonloppu Singaporessa 23.08.-26.08.07
       Tunne on kuin kotia menis. Singapore on aina yhtä ihastuttava paikka...on väriä, ystävällisiä
       ihmisiä, tilaa kulkea. Oikeastaan Simon kanssa oli kaksi kokonaista päivää, perjantai ja
       lauantai, aikaa kierrellä kaupungissa. Simo oli Singaporessa torstai aamuna ja minä myöhään
       illalla ja takaisin päin PITI jo lähteä sunnuntai aamuna aikaisin.

Perjantaina tapasimme tuttujamme ja lauantaina kiertelimme kauppoja. Perjantaina
       kokoonnuimme Demsey Roadille...joka on joskus ollut armeijan kasarmialueena ja
       monen vuoden ajan paikalla on ollut ainoastaan muutamia kauppoja. Paikka kuhisi väkeä,
       sillä siellä lukematon määrä ravintolaita ja pubeja.

Oli mukava huomata, ettei meitä ole unohdettu, sillä mm. Great Worldin Cold Storagessa
       kassa kyseli missä olemme olleet, kun meitä ei ole pitkään aikaan näkynyt. Samoin kävi
       Sian Tua Avenuen kiinalaisessa ruokapaikassa (Hup Choon Seafood Restaurant), jossa
       kävimme nautiskelemassa lauantai-iltana heidän ruuistaan.

Kiersimme Hua Guan Avenuen kautta ja olihan sinne rakennettu uusia taloja. Meidan
       asuttaman talon eteen oli ilmestynyt vartijakoppi... saas nähdä, kuka tärkeä henkilö talossa