Heinä-elokuun vaihde oli Almatyssa sateinen kovien tuulien kera. Paikallisten mukaan tälläisiä ilmoja ei ole täällä ollut miesmuistiin. Aurinkoisten ilmojen alettua...
    samaan aikaan, kun Pirjo palasi takaisin, lämpötila on ollut reippaasti yli +30 asteen.

Teemu ja Karri tulivat Almatyyn 10.pv. Pojat tulivat "mutkan kautta suoraan", niinkuin sanonta kuuluu. Helsingistä laivalla Tukholmaan, sieltä koneella Kievin kautta
    Almatyyn. Kievissa kone oli monta tuntia myöhässä, eikä ollut kuulemma mikään mukava kokemus odotella Kievin kentällä yöaikaan, missä ei ole yhtikäs mitään
    muuta kuin pimeetä ja kylmää. Puolentoista viikon aikana kävimme muutaman kerran vuorilla, Charyn kanjonilla, keskustassa ja monissa kaupungin ravintoloissa.
    Lämmintä piisasi, viimeisenä iltana oli ukkoskuuro ja lämpötila laski viidellätoista asteella, illan lämpötilan ollessa +15.

Eipä paluumatkakaan ollut sen helpompi. Almatysta kone lähti puolitoistatuntia myöhässa ja Kievistä neljä tuntia myöhässä. Koneen myöhäinen saapuminen
    Tukholmaan tiesi sitä, että pojat eivät kerenneet Turkuun menevään laivaan. Pojat yöpyivät Tukholmassa ja perjantai aamuna 21.pv  metkasivat viimeinkin laivalla
    Turkuun. Lentoyhtiön koneet näyttivät kaikki olevan usean tunnin myöhässä, missä lie vika.

ELOKUU-SYYSKUU 2009

25.8.2009
    Näin se elokuukin lähenee loppuaan. Viime viikonloppuna kävimme illallisella Line Brew-ravintolassa. Tässä ravintolassa on tullut syötyä hevossahlikkia niin monet
    kerrat, että tällä kertaa vuorossa oli Pasta Carponara. Täytyy sanoa, etten ole täällä syönyt näin hyvää carponaaraa, eihän tämäkään voittoa vie Singaporen
    Pastamanian carponaarasta.

Aurinko on hellinyt meitä, lämpötila oli kuitenkin melko alhainen, +25 ja siitä syystä varmaankin hieman tuli vilu ravintolan terassilla ja nyt on pienoinen flunssa.
    Tänään ilma muuttui harmaaksi ja sisällä piti pistää valot päällä, tuuli kovaa jonkun aikaa ja sadettahan se tiesi ja lämpötila laski alle`+20 asteen.

Omena- ja luumupuut alkavat antaa satoaan. Poikein kanssa kävimme haukkafarmilla mennessämme kanjoneille ja siella saimme maistella luumuja ja persikoita...
    olivat niin mehukkaita, että. Oment olivat vielä hieman raakoja.

31.8.09
    Viikonlopun aikana kävimme kiertelemässä kauppoja ja etsimässä paikallista tavaraa. Saimme vinkin, että keskussa erään paikallisessa hotellissa oli mattonäyttely.
    No kävimme katsomassa, mutta eipä oikei iskenyt matot, jotka lojiovat maassa ja olivat jo valmiiksi likaisia...ja hint...tottakai...todella korkea. "Antiikkia, antiikkia"
    -sanoi myyjä...no meidän puolestamme ne antiikkiset, likaiset ja kalliit matot saivat jäädä sinne maahan lojumaan. Kävelykadulla kävimme tutkailemassa tauluja,
    joita olikin ihmeen vähän verrattuna kesän valikoimaan. Lämpötila on pyörinyt +20-25 asteen paikkeilla, välillä sataen ja ukkostaen.

2.9.09
    Syyskuu alkoi sateiden merkeissä. Aamulla mittari näytti +12 astetta, joten vuoden takaiseen aikaan lämpötila on todella alhainen...muistaaksemme vuosi sitten
    oli huomattavasti lämpimämpää, kun kaupunkiin saavuimme. Niin, kohta on takana asuminen ja eläminen täällä Almatyssa ja on aika suunnata katse uusiin asioihin.
    Siitä sitten tarkemmin tuonnenpana.

25.9.09
    Aika on taas mennyt pikapika vauhtia. Kävimme katsastamassa uuden asuinkaupunkimme, Pietarin, jonne suuntaamme heti , kunnes viisumiasia on kunnossa.
    Näimme 13 asuntoa, laidasta laitaan...huonokuntoisista taloista juuri remontoituihin. Asunnot itsestään olivat remontoitu hyvällä maulla. Monessa talossa sisäpihat
    ja porraskäytävät olivat järkyttävässa kunnossa. Paljonhan Pietarissa on nähtävää ja tutkittavaa. Prisman antiin kävimme myös tutustumassa ja olihan siella niin
    tuttuja tavaroita ikäänkuin Suomessa olisi kaupassa käynyt.

Muuttomiehet saivat tavarat pakattua. Täytyy sanoa, että olemme todella tyytyväisiä pakkaamiseen. Toivottavasti tulevat ehjänä perille saakka...eikä matkalla olisi
    avattu laatikoita moneen moneen kertaan, niinkuin oli tapahtunut Kiinaan ja Almatyyn muutettaessa. Varsinkin Almatyyn tavaraa oli rikkoutunut liiankin kanssa.

Vuosi ja kuukausi Almatyssa vierähti pikaisesti. Ensimmäinen kuukausi Otrar-hotellin 8 m2 huoneessa. Taloon muutettuamme aloitimme asumisen sähkökatkolla
    ja päätimme asumisemme myös sähkökatkoon. Sähkot olivat poikki vuorokauden. Maa myös järisi, joka tuntui varsinkin Simon toimistossa. Itse en taaskaan
    tuntenut järsitystä. Ihmettelinkin, kun Simo soitti ja kysyi olenko kunnossa...no mikäs minulla ollessa kuuden miehen kanssa : ). Simo hieman hätääntyi, kun en
    vastannut ensimmäiseen soittoon, jota en ollut kuullut.

Lento Suomeen perjantain ja lauantain välisenä yönä. Tällä kertaa lento olli Istanbulin kautta Turkish Airlinessa.

27.9.09
    Eilen lauantaina iltapäivällä olimme Suomessa väsyneinä, mutta onnellisina. Lensimme business-luokassa, mutta kylläpä oli huonot istuimet koneessa.
    Niskatukea ei ollut lainkaan, eikä jalkoja tahtonut saada kunnon asentoon.

Hotelliin asettumisen jälkeen lähdimme katsomaan kummipoikamme jääkiekko-ottelua Riihimäen jäähallissa. Sää Suomessa oli aurinkoinen, mutta ei mitenkään
    lämmin. Puut ovat kauniissa väreissä...keltaisesta tumman punaiseen.

Sunnuntaina aamupalan jälkeen lähdimme ajelemaan kohti Turkua. Caro oli ulkona ja voi sitä iloista naurua, kun näki meidät ja juoksi syliin. Vaarin hommana oli
    antaa keinussa kovat vauhdit ja mummin olisi pitänyt laskea mäkeä. Muutama tunti vierähti mukavasti seuraten Caron juttuja. Simo meni sohvalle pitkäkseen, niin
    Caro toi muutaman unilelun ja toimitti, että vaari haluaa myös peiton...Simo taisi ottaa pienet nokoset prinsessapeiton alla.

Liikenne oli hiljaista, joten oli mukava ajella ja nauttia syksyn väreistä.