St. Petersburg

Tammikuu on mennyt aivan vauhdilla. Reilut pari viikkoa vierähti Pirjolla lapsenvahtina, vahdittavina 5v., 3v ja puolitoistavuotias.
    Lasten lisäksi hoidokkeina oli kaksi koiraa, joista toinen vasta 5kk, joten arvata saattaa, että vipinää riitti. Lasten ja vanhimman
    koiran kanssa meni oikein hienosti, mutta pennun kanssa meinasi pinna katketa, sillä jatkuvasti oli lasten leluja suussa. Omat
    tavarat eivät tahtoneet kelvata.

Talvi on parhaimmillaan, paljon lunta ja pakkasta...pakkasta hieman liikaa, ulkona olo jäi vähälle.

Päivät ja viikot menevät vinhaa vauhtia, helmikuun toinen päivä menossa. Lunta on tullut viime yönä Suomessa kymmenisen senttiä, lunta
    on toodella paljon, lumimäärä ennätys rikotaan tänä talvena. Helsingissäkään ei ole lunta ollut näin paljon 30 vuoteen ja Pietarissakaan
    150 vuoteen.

Muutama Suomi-päivä takana. Mennessä ihastelimme kannaksen lumimäärää. Vaikka oli miinusasteita niin rapa se vain lentää venäjän
    teillä, sillä aurakalustoa ei ole siinämäärin kuin Suomessa, niin suolalla ja "mikä se toinen teille levitettävä aine nyt olikaan", niin saadaan
    tiet pysymään sulina. Venäjän puolella passintarkastukseen saadaan kulumaan aikaan, nytkin saimme värjötellä pakkasessa jonkun
    aikaan, ennenkuin pääsimme jatkamaan matkaan. Suomen puolella ei mene kuin muutama minuutti. Suomen puolella tiet sitten olivatkin
    lumiset ja matkalla Hesaan lumi pöllysi oikein myräkkänä. Paluumatkan teimmekin tällä kertaa Lahden ja Kouvolan kautta, sillä kuski ja
    Simo hakivat minut Riksusta. Kävin ottamassa possurokotteen, niin en kerennyt mennä junalla Tikkurilaan, jossa aikaisemmin olimme
    rehvanneet ja ajelleet ns. alakautta kohti rajaa.

Suomen puolella oli pitkät rekkajonot, Venäjän puolella ei lainkaan...onko tämä merkki siitä , että vienti vetää...
    Kaikenkaikkiaan rajamuodollisuudet veivät 45 min...jopa Suomen puolella saimme odotella, ennenkuin pääsimme tullirakennuksen eteen.
    Venäjän puolella ei autoja ollut kuin muutama, mutta siitä huolimatta taisi mennä lähes puolisen tuntia, ennenkuin puomi aukesi ja
    pääsimme jatkamaan matkaa. Henkilökuntaa, ne jotka tarkistavat autot, oli paikalla vaikka kuinka, mutta tupakan poltto ja seurustelu oli
    sillä hetkellä tärkeämpiä asioita kuin autojen tarkistus.  Kaikenkaikkiaan matkaan kului aikaa seitsämisen tuntia...ei paha näin
    talvisaikaan.

Helmikuun viimeinen viikko. Eipä uutta ole paljoa kerrottavana. Suomessa tuli oltua lähes puolitoista viikkoa. Lunta vain tulla tupruttaa
    lisää ja pakkasetkaan eivät tahdo hellittää. Olin Turussa muutaman päivän ja otin Caron kanssani Riihimäelle. Simo tuli autolla Pietarista
    ja rajalla oli ollut todella vikkelät pojat, sillä kaikenkaikkiaan rajan ylitys oli kestanyt 20 min. Kyllä oli aika vaikeat neljä päivää Carolla,
    ikävä kotiin oli hirmuinen. Siinä oli mummilla tekemistä, että keksi ajankulua. Yhtenä päivänä kävimme Loimaalla katsomassa erästä
    sukulaistätiä...en ole kuulemma käynyt yli 15 vuoteen...niin se aika vain menee.

Ikävää lievitti..hiukan...Teemun ja Tanjan tulo Riksuun. Tanja kun on Carolle kaikki kaikessa. Olimme Linneassa ja, kun sinne pääsimme
    niin Caro heti tokaisi, että hänellä on pieni nälkä...olisi halunut menna hotellin ravintolaan ruokailemaan, vaikka juuri olimme käyneet
    syömässä. Turusta tullessa Caro patisti minua ajamaa kovempaa...aitikin ajaa kovaa...no keskustelimme, miksi ei saa ajaa kovempaa..
    ne nopeusrajoitukset siis. Caro olikin äidillensä tokaissut, että mummi ajaa niin niin hiljaa, että poliisien pitäisi antaa mummille sakot : ).

Pietariin lähdimme ajelemaan hyvissä ajoin. Ennen rajaa pysähdyimme Teboililla ostamassamaitoa ym. ryokatavaraa ja sieltä pois
    lähtiessä passintarkastuspaikalle oli monen kilometrin jonot. Oikein ihmettelimme, kuinka Suomen puolella saa odotella, no...olihan sitä
    matkaajaakin liikkeellä, sillä Venäjällä oli "miesten päivä", joka oli vapaapäivä, niin oli paikallisilla ollut neljä päivää vapaata ja olivat
    lähteneet Suomen puolelle lomailee. Rajamuodollisuusksiin kului aikaa 2 tuntia. Sää oli hirvittävä, kamala lumipyry ja rekoista vielä
    lumi pölisi lisää. Paikoitellen näkyvyyttä ei ollut muuta kymmenen metriä. Pietarissakin oli lunta sadellut lisää ja katukuva on aika
    masentavan näköinen. Lumiaurakalusto on aivan riittämätön, joten tiet ovat lumimoskaisia.

Valokuvia on viime aikoina tullut otettua vähänlaisesti, joten sillä rintamalla on hiljaista.

28.02.2010
    Kävelenkki tehtiin vesi/räntäsateessa...kummasti voikin sää muuttua pienessä ajassa. Vettä oli paikoitellen lähes puoleen sääreen, joten
    kengät ja housun lahkeet olivat litimärät, kun kotia pääsimme. Vaikka oli kosteankelin saapikkaat jalassa, niin eipä kauaa kestänyt, sukat
    tuntuivat märiltä. Puolitoista tuntia rämmimme sohjossa ja kyllä se hieman jaloissa tuntuikin. No hyvää liikuntaahan tuo oli.

1.3.2010
    Katolta kuului semmoinenkin rämistys ja kolina. Miehet olivat tulleet pudottamaan lunta katolta. Jäälohkareet kolisivat kattoikkunaan ja
    kauhulla kuuntelin ja katselin, koska ikkuna hajoaa. Kyllä tämä lumen tulo jo saisi riittää, mutta eikös tänäänkin hieman sitä jälleen
    tiputellut. Asteet ovat nollan molemmin puolin.

2.3.2010
    Tänään oli parvekkeemme puhdistamisen vuoro. Onneksi homma toimii, ettei tarvitse mennä lapiokaupoille ja tehdä puhdistusta itse.
    Teemu tuli iltakoneella viettämääm hiihtolomaansa Pietariin. On se mukava saada lisää porukkaa huusholliin.

3.3.2010
    Kaalia 3v. Niin se aika kuluu...vasta oli pienen pieni käärö. Oli äidiltänsä kysynyt "saako mennä potkulaudalla kouluun, nyt kun täyttää jo
    kolme vuotta".  Oli tyytynyt äidin kieltoon ja mennyt ilman potkulautaa taahaan.

Teemun kanssa piti lähteä katselemaan museoita, mutta keskiviikkoisin moni paikka onkin kiinni. Huomenna onkin sitten tiiviimpi
    kulttuurikierros. Tyydyimme lounaaseen Sokos Hotellilla.

Toukokuukin jo lähes puolessa välissä. Pirjolla vierähti pari kuukautta Suomessa ja vapun jälkeen paluu jälleen Pietariin. Maaliskuun
    alussa lunta oli aivan mielettömästi ja toukokuun alussa puissa oli jo vihreitä pieniä lehtiä. Kevät on Pietarissa pidemmälle kuin
    Suomessa. Saimme vieraita muutamaksi päiväksi. Ensimmäisenä iltana illastimme Troikka-nimisessä ravintolassa ja illallisen lomassa
    katselimme paikallista laulu- ja tanssiesitystä. Ensimmäinen puolisko oli hyvin venäläinen, mutta toinen puolisko enemmänkin
    länsimaalainen.

Keskiviikkosin monet "turisti"paikat ovat kiinni, joten kirkot jäivät siltä päivältä käymättä. Sää oli kylmä, kylmä tuuli ja kosteus tekivät
    ulkonaolemisesta ei nautittavaa, joten menimmekin Veri Kirkon lähettyvillä olevaan ravintolaan nauttimaan kuumasta borsskeitosta.
    Alkuun tilasimme kuumaa glögia, mikä oli tooodella hapanta...enpä noin hapanta glögiä ole vielä kertaakaan saanut. Ruokailun jälkeen
    menimme tutustumaan Venäläiseen Museoon. Hieno ja iso rakennus, joka on pienimuotoisempi kuin Eremitaasi. Sisustus ja katot olivat
    jo itsestään katsomisen arvoisia taiteen lisäksi. Päällystakit olisi pitänyt jättää narikkaan, mitä emme mielellämme tehneet, emmekä
    tehneetkään. Meidän olisi pitänyt palata takaisin rakennuksen toisesta päästä hakemaan takkimme poislähtiessä. Rakennuksen toisessa
    päässäkin oli ulospääsy, joten miksi pitää kiertää talo uudelleen vastakkaiseen suuntaan. No ei muuta kuin takki rullalle ja rulla laukkuun.
    Kävimme Mariiskii Teatterissa katsomassa balettiesitystä. Baletti on taiteenlaji, joka menee hieman yli hilseen, mutta rakennus oli hieno,
    jo senkin takia oli mukava siellä käydä.

Torstaina 6.5. lähdimme liikkeelle suuntana Eremitaasi. Kuukauden ensimmäisenä torstaina on ilmainen sisäänpääsy, joten ajattelimme,
    että tupa on taynnä. No olihan pihalla monta linja-autoa odottamassa matkalaisia, mutta kummasti sitä vaan iso porukka hajaantuu iso
    rakennuksessa. Ihmettelimme hiukan, kun väki jonotti lippuluukulla. Me koitimme mennä porttien läpi ilman lippua,  mutta eipähän sitä
    niin vaan mentykkään, vaan piti palata jonottamaan, jotta sai tuon ilmaisen pääsylipun. Niihän siinä vierähti muutama tunti rakennusta
    kiertäessä ja jalat olivat hieman turtana, mutta eipähän se tahtia haitannut, sillä viimeinen päivä vieraillamme päästä katsomaan
    Iisakin kirkkoa, joten kirkko seuraava kohde. Ennen kirkkoa kävimme katsomassa Astoria-hotellia, joka on osana Venäjän historiaa.
    Iltapäivä oli jo pitkällä, kun poistuimme kirkosta ja menimme ruokailemaan Vodga House-ravintolaan. Mukava paikka, missä on huomioitu
    myös tupakoimattomat ruokailijat.

Muutamassa päivässä kerkiää nähdä yllättävän paljon, kävellen välimatkat ovat suhteellisen lyhyitä, mutta autolla joutuukin kiertämään
    yllättävän pitkän matkan.

Suomessa ollessani kävin kenkäostoksilla, kun mukana ei ollut muuta kuin talvikengät. Paikallisessa kenkäkaupassa oli synttäritarjouksia
    joita minäkin menin katsastamaan. Mutta eipä nuo Suomen mallit oikein iske...kiilakantaa...vanhahtavan mallisia ja kalliita, varsinkin
    kotimaiset kengät. Etsiskelin kunnon korolla olevia kenkiä. Ystävälliset myyjät olivat palveluhaluisia ja kaiken mallisia kenkiä esittelivät,
    mutta ei sellaisia, kuin halusin. No aikani kierreltyäni silmiini iski juuri miun maun mukkaan olevat kengät...ne ovat kyllä viime syksyn
    mallistoa...minulle kerrottiin. No eipä se haitannut, olihan juuri sellaisia kelejä, että tuollaiset syyskengätkin olivat ihan passelit. Hieman
    hinta kauhistutti, mutta, kun kerran löytyi sellaiset mitä etsin, niin kärsitään. Niin ja kaupassa kierrellessäni eräs vanha rouva tuli myös
    ostamaan kenkiä...ei mitään kiilakannallisia...tossumallisia, vaan kunnollisella korolla olevia. Hyllyjen välistä kuului, että vanhat ihmiset
    haluavat juuri sellaisia...siihen minä tokaisin, että niin minäkin.....

10.5.2010
    Simo tuli Suomesta autolla. Menomatkalla Venäjän puolella rajan ylitys 6 minuutissa...paluussa menikin sitten reilut 3,5 tuntia...autojonot
    kuulemma Suomen rajalle asti. Taitaa olla niin, että kesäaikana jonot ovatkin hirmuiset, parasta olisi varmaankin siirtyä käyttämään junaa
    tai huhtikuussa liikennöinnin aloittanutta St. Peter Linen alusta.

Venäjällä on toukokuussa parikin juhlapäivää. Vappupäivänä 1. toukokuuta on Kevään ja työn juhla ja 9. toukokuuta vietetään Voiton
    päivää.  Voiton päivä on yleinen vapaapäivä ja yleensä seuraava arkipäiväkin on vapaapäivä. Tänä vuonna Venäjällä oli iso juhla sillä
    on kulunut 55 v. siitä, kun Saksa allekirjoitti antautumissopimuksen. Kaupunki olikin koristettu punaisin plakaatein...taustakuva... ja
    sotilasparaateja oli useampana päivänä kaupungin kaduilla. Kodeissa muistetaan sodassa kaatuneita omaisia ja sukulaisia, käydään
    haudoilla ja kirkoissa järjestetään muistojumalanpalveluksia.

Välimatkat ovat yllättävän lyhyitä. Tämän huomasimme, kun kiersimme kaupunkia kävellen. Kanavaristeily tuli kokeiltua. Tunnin verran
    paatti seilasi reittiä Fontanka-Moika-Neva-Fontanka. Sää ei ollut kauhean lämmin,joten kyllä hieman mietimme tarkenemmeko, paatissa
    oli käytettävissä huopia, niin matkanteko oli miellyttävää. Mukava oli nähdä kaupunki vesiltä käsin. Nevalle tullessamme ilma tuntui
    huomattavasti kylmemmältä. Liikenne oli vilkasta, paattien lisäksi kanavissa kulki hienoja pikaveneitä.

Nevskillä ollessamme muistin jostain lukeneeni, että "kilometritavaratalossa" Gostinyi dvor:ssa olisi myytävänä Novitan lankoja. Eräs
    työ on kesken, joten menimme katsomaan löydämmekö lainkaan tuota lankakauppaa. Löytyihän se vihdoinkin, mutta, sitä lankaa mitä
    tarvitsin ei kuitenkaan ollut saatavilla...ei ole muuten Suomessakaan. No toista lankaa kuitenkin ostin...hinta on samaa luokkaa kuin
    Suomessa.

Kaupunkia kävimme ihastelemassa Iisakin kirkon näköalapaikalta. Komeat olivat näkymät, joten kannatti kiivetä yli 200 porrasta.
    Lounastelimme hotelli Astorian ravintolassa. Simo ihmetteli, kun olenkin ruvennyt pitämään stroganovista...Suomessa joskus pienenä
    tyttönä olen syönyt stroganovia, missä on sekotettuna suolakurkut ym., venäläisessä versiossa näitä ei ole.

Kävellen näkee ja saa kaupungista hyvän kuvan. Autolla ajaen matkaa tulee mahdottomasti lisää ja tuntuu, että kaupunki olisi isompikin.

Kuukauden piti Pirjon olla Pietarissa ennenkuin pääsi jälleen matkustamaan Suomeen. Viisumin saanti kesti ja keski ja kesti....
    Nyt jo kuukausi jälleen Suomessa ja juhannusta vietimme koko perheen voimin talollamme. Caro täytti talon niin äänellään
    kuin olemuksellaan ja kun tuli aika lähteä kotiin niin talo tuntui tyhjältä.

Jalkapallon MM-kisat ovat meilläkin katsotuin ohjelma. Jännittäviä pelejä, joissa mielenkiinto pysyy toisin kuin Suomen sarja,
    jossa pelit ovat puuduttavia.

Päivittäin on kovia tuulia, mikä haittaa hieman ulkona oloa, tuntuu, että isompikin ihminen meinaa mennä tuulen voimasta nurin.

Parisen viikkoa niin Teemu astuu armeijan harmaisiin. Näin se reilut 20-vuotta on vierähtänyt pikaisesti. Sillä, kun Teemu syntyi
    niin sairaalassa itkua tihrustin, kun on poika ja joutuu armeijaan...no katsotaan, kuinka mamman käy, kun astumisaamu koittaa.

Syyskuu alkoi...miten aika voikin mennä niin pikavauhtia. Koko kesän on Pirjo ollut Suomessa. Simo on viikot Pietarissa ja viikonloppuisin
    Suomessa paitsi kesälomansa aikana. Mennyt kesä oli todella hieno sään puolesta. Monen monta viikkoa lämpötila pitkälle yli +30 asteen.
    Kesän aikana Riihimäen yli meni kolme ukkoskuuroa, joista kaksi todellista myrskyä. Voimakas tuuli sateen kanssa riepotti tekien tuhojaan
    monin paikoin.

Teemu aloitti armeijansa todellisessa helteessä...nyt on ollut pari kolme viikkoa viileämpää, niin on Teemullakin paremmat oltavat.
    Teemu on aina hieman kärsinyt kuumuudesta. Taytyy sanoa, että Teemu tykkää olla armeijassa. Ja hyvinhän siellä on testeissä pärjännyt,
    on jo ainakin yksi lisälomapäivä plakkarissa. 27.8. oli valapäivä. Hieno kokemus, oli mukava olla todistamassa, kun reilut 1000 nuorta
    miestä vannoi valan. Tilaisuuden aikana yli meni tummat sadepilvet, mutta onneksi ei satanut lainkaan.

Caro on viettänyt melko paljon aikaa meidän kanssamme. Kyllä on monet naurut saanut nauraa Kaalian kanssa. Hauska neiti, joka
    kuuntelee todella tarkkaa mitä puhutaan. Haluaa kuulemma tietää asioita.

Iltalehdessä oli uutinen romahtaneesta talosta Pietarissa. Ihme, kun näitä uutisia ei ole enempää lehdissä, sillä monet talot ovat todella
    huonossa kunnossa.

7.9. Iltalehdessä uutinen nopeasta junasta välillä Helsinki-Pietari, joka tulisi liikenteeseen joulukuussa.

Lokakuun viimeiset päivät menossa. Sää on Pietarissa ollut vaihtelevaa.Parina päivänä on valkoisia hahtuvia laskeutunut maahan, mutta
    onneksi vielä ei ole tullut kunnolla lunta. Kauhulla vieläkin muistelen viime talvea täällä. Patteritkin on jo laitettu talossa päälle ja
    muutaman kerran on käyty pattereita ilmaamassa, kun kuulemma alakerran asunnoissa on kylmä, meillä vastaavasti on liian kuuma.
    Ilmaa tuntuu putkistoissa olevan todella paljon.

Olen tässä joutessani selaillut netissä kaupungissa olevia vuokrattavia asuntoja ja olihan listoilla samoja asuntoja vapaina kuin vuosi
    sitten, kun me asuntokierrosta teimme. Samoja asuntoja näkyi olevan useammalla välittäjällä ja hintaeroja oli...eräänkin asunnon
    hinnassa oli eroa 30.000 ruplaa eli lähes 800 euroa. Muistui mieleeni kamalalle haisevat ja pimeät rappukäytävät viime vuodelta.
    Kävimme kylässä erään pariskunnan luona, minkä samaisen asunnon hylkäsimme, mutta nyt rappukäytävä oli oikein edukseen.

Vieraitakin meillä kävi, oikein Shanghaista asti. Viikon aikana kävimme tutustumassa mm. Pietarin Hoviin ja Tsarskoe Seloon.
    Molemmat paikat sijaitsevat Pietarin ulkopuolella 25-30 km. Kauniita ja mahtavia paikkoja.

Viipurin reissu marraskuun alussa.