Shanghai maaliskuu 2007

Iltasanomissa: Hiekkamyrsky
       Helsingin Sanomat: Amnesty ja siirtotyöläiset
       Maaliskuu alkoi sateisena.
       Kahdeksan vuotta täynnä Aasiassa juuri tänään. Simollahan kahdeksan vuotta täyttyi 15.02

Lauantai 03.03.07
       Saimme vieraan Singaporesta eilen illalla ja tänään kiertelimme niin Nanjing Lu:n kuin Hong Mei Lun:n feikkimarkkinoilla. Illalla
       kävimme syömässä La Villa Rouge ravintolassa Hengshan Lu:lla. Todella viehättävä paikka, jonne varmaan menemme
       uudemmankin kerran. Valokuvia

Sanna soitti aamulla meidän aikaamme klo 7.00 Suomessa kellon ollessa 1.00 yöllä. Oli aika lähteä sairaalaan ja illansuussa
       klo 16.30 Sannalle ja Nikelle syntyi pikku prinsessa. Strategiset mitat ovat 50 cm ja 3230g.

Sunnuntai 04.03.07
       Vieraamme siirtyi erääseen Pudongin hotelliin, sillä edessä on työntäyteinen viikko.

Päivä oli sateisen harmaa ja kova tuulinen, eikä tuuli edes tyyntynyt myöhäisillan tunteina. Ulinaa ja kolinaa kuului pitkälle
       yöhön. Tuli mieleen Hongkongin taifuunit.

Maanantai 05.03.-perjantai 09.03.07
       Pirjo Suomessa. Sää Suomessa oli vaihtelevaa. Välillä satoi räntää, välillä vettä ja aurinkokin taisi pilkottaa jossakin vaiheessa.
       Simolla kiireinen viikko. Tanjalla koeviikko ja oli parina päivänä kotona, kun ei ollut koetta

Lauantai 10.03.07
       Teemulla futispeli Amerikan koulua vastaan jo aamulla aikaisin. Taloudellista ajattelua, sillä kuski toi Simon aamulla kentälle
       ja tullessaan takaisin toi minut samalla reissulla kotiin.

Sunnuntai 11.03.07
       Hieno aurinkoinen päivä, lämpötila +10. Ei oikein malta olla poissa koneen ääreltä, sillä koko ajan pitää olla katsomassa
       pikku Tiitiäisen kuvia. Sannan meseviesti: "Ei oo mitään tekemistä". Pikkuinen syö ja nukkuu. Joten arki on alkanut oikein
       mukavasti

Maanantai 12.03.07
       Korjausmiehet talossa pitkästä aikaa. Ehkäpä vihdoinkin olkkarin seinä saataisiin kuntoon.

Tiistai 13.03.07
       Kauppareissuun kului enemmän aikaa kuin tavallisesti. Liikkeellä oli paljon rekka- ja kuorma-autoja. Tiellä oli myös ratsia...siinä
       kävi niin suut kuin kädetkin niin kuskeilla kuin poliiseillakin ja meteli oli kova. Siinä huudettiin puolin ja toisin.

Kiinalaiset ovat nostaneet metelin bussilippujen hinnankorotuksesta.

Torstai 15.03.07
       Eilen ja tänään on ollut sateinen ja tuuli päivä. Lämpötila oli eilenkin hieman yli 10 astetta, muuta tuulen takia  oli melko viileätä,
       aurinkoisina päivinä nuo lämpöasteet ovat miellyttävät.

Mukava yllätys autotallissa tänä aamuna. Tanja sanoikin aamulla, että lattia on aivan märkä...ajattelin, että pesukoneesta oli
       tullut vettä lattialle, mutta itse sinne mentyäni, vettä ei ollutkaan vähän vaan todella paljon. Katsoinkin, oliko pesukoneen hana
       pettänyt, mutta se oli kuiva. No litinää kuului ja eikös se ollut vesilämmityssysteemi, joka tiputteli vettä lattialla...ja edellisen
       yön veden määrästä päätellen. Muutama viikko sitten miehet olivat käyneet laittamassa putken, mistä vesi menisi kaivoon...
       se oli irronnut paikaltaan. Mutta eipä se ollut yksistään syynä, vaan vettä tippui parista muustakin kohdasta...aina jotakin, että
       jännitys säilyisi, eikä tulisi eläminen täällä yksitoikkoiseksi. Miehet kävivät korjaamassa paikat ja ihme kyllä samalla maalasivat
       olohuoneen seinän....huomennahan se vasta piti maalata....tai ensi viikolla....no hyvä, että jotakin tapahtuu ilman, että pitää
       soitella perään ja kysellä milloin, koska, miksi...miksi-kysymykseen ei koskaan saa vastausta, jos jokin asia ei ole tapahtunut,
       niin se ei ole tapahtunut eikä mitään selityksiä. Autotallin seinä on edelleen märkä...mielenkiintoista nähdä mitä seinälle lopulta
       tehdään, kun kosteus tulee koko ajan läpi.

Suomalaisisyhdistyksellä oli kuukausilounas intialaisravintola Bukharassa Hong Mei Lu:lla Hongqiao:ssa.

Sunnuntai 18.03.07
       Interneyhteys ei toiminut...eilen illalla oli sekunnin kestävä sähkökatkos ja sen jälkeen linjat eivät ole toimineet.

Formula-kausi alkoi jälleen Australian osakilpailulla. Kimi ajoi voittoon Ferrarillaan. Suomessa  formulat eivät näy suorana
       lähetyksenä kuin maksullisilla kanavilla, joten Simo soitteli Suomesta kysellen valiaikatietoja.

Maanantai 19.03.07
       Eipä aurinkoisia päiviä taas ollut kuin eilinen, sillä koko päivän satoi ja aamulla auton mittari näytti +5 astetta. Menin Simoa
       kentälle vastaan ja olikin mukava aamu, sillä odottelin yhtä miestä ja tulikin kolme. Harri ja Toni tosin jatkoivat matkaa Pekingiin.

Hongkongissa asuessamme Suomesta tuotavassa ostoslistassa oli mm. leivinpaperia, hiivaa, ruisleipää...Singaporessa mm.
       Xylitol-purkka, leipä, pata-ainekset, sipulikeittoainekset ja nyt täällä mm. deodorantti ja hammastahna (xylitol).  Ja paljon
       muutakin löytyi matkalaukun täytteeksi. Kyllä Singaporesta sai viime vuosina purkkaa, mutta ainoastaan apteekista ja antamalla
       henkilötiedot. No Malesiassa käydessä käteen jäi sielläkin purkkapaketteja, ne vaan eivät olleet xylitol-purkkaa.

Tiistai 20.03.07
       Olipa kaunis ja lämmin päivä. Mittariakin piti kurkistaa paljonko se näytti, mutta unohtui kaiken kiireen keskellä.
       Tämä oli meinaan todella kiireinen päivä.

Kotikadun eli Xiu Yan Lu:n päässä on melko uusi ostoskeskus, jossa poikkesin samalla kun vein Teemulle futissäärystimet
       kouluun. Kävin tutkailemassa ruokakaupan hyllyjä ja samalla paikalliset tutkailivat minua, en nähnyt yhtään länsimaista
       asiakasta vasta kuin kassalla. Tavara näytti ihan hyvältä, joten kyllä sielläkin voisi ostoksensa tehdä....lihapuoli hoidetaan
       edelleen City-shopissa tai lähi Carrefourissa.

Koululla on myös poliisien "piste". Teemua odotellessa eräs poliisisetä rupesi minulle juttelee...kiinaksi. No enpähän oikein
       ymmärtänyt mitä mahtoi turinoida. Se ymmärsin, että sanoi olevansa poliisi...vaikka jo vaatteista sen jo huomasin ;). Kysyi
       vielä olenko pieniä lapsia vastassa ja hämmästyi, kun sieltä tulikin minua pidempi Teemu. Hämmästyi varmaankin sen vuoksi,
       koska näytän niin nuorelta, ettei voisi olla vielä noin isoja lapsia : ) : ).

Keskiviikko 21.03.07
       Iltapäivällä saapui Shanghaihin kuusi Leidiä Singaporesta. Olin heitä kentällä vastassa ja lähdin samalla kyydillä keskustaan.
       Auto ja kuski olivat varattuina ja hotelleille ja huoneisiin päästyään kello olikin jo lähes kuusi. Vietimme illan Nanjng Lu:lla ja
       kävimme syömässä kiinalaisessa ravintolassa Silver Tree. Ruoka oli hyvää, mutta hieman miinusta paikkaan toi kattoritilöiden
       välistä kurkistavat rotat...joita en aikaisemmilla käynneillä ollut huomannut...sekä tupakoivat ihmiset. Terhi halusi ostaa takin
       ja löysimmekin edullisen sellaisen. Myyjä repäisi takin Terhin kädestä ja sanoi, että liian pieni...ei olisi antanut edes sovittaa...
       no takki takaisin myyjältä Terhille ja kuinkas ollakaan takki oli aivan sopiva. Myyjä oli hieman närkästynyt, kun asiakas tiesi
       mikä on sopiva, eikä uskottu "ammattitaitoista" myyjää. Kävin pyytämässä tiskiltä faabiota ja siellä mieshenkilö veti tupakkaa
       posket lommolla...kuinkas silmiini osuikaan "tupakointi kielletty" kyltti ja kopautin sitä. Siihen tuli naismyyjä ja sanoi minulle,
       että tämä mies on boss, joten saapi tupakoida...siihen tokaisin, että juuri hänen pitäisi näyttä esimerkkiä ja olla tupakoimatta.
       Kuvasivulle

Torstai 22.03.07
       Tänään oli vuorossa retki Suzhouhun. Pääsimme lähtemään vähän jälkeen kahdeksan ja olimme perillä Suzhoussa jälkeen
       klo 10.00. Ensimmäisenä paikkana oli The Humble Administrator's Garden ja parkkipaikalle saavuttuamme seuraamme
       lyöttäytyi paikallinen opas, joka tarjoutui esittelemään meille puistoa. Aikamme asiaa meitittyämme päädyimme häneen ja
       kierroksesta tuli oikein antoisa. Kyllähän se niin on, että opas osaa kertoa enemmän paikasta, kuin mitä itse lukisi opastauluista.
       Lounasaika lähestyi ja meinasimmekin jättäytyä oppaan seurasta tässä vaiheessa, mutta hänpä ei niin vaan meistä halunnut
       luopua. Kysyimme, olisiko hänellä suositella hyvää länsimaista ravintolaa ja tottahan toki hänellä sellainen oli. Meillä oli tarkoitus
       käydä silkki-museossa, mutta oppaamme suositteli silkki-tehdasta, jonka yhteydessä tämä ravintola sijaitsi, mikä kuulostikin
       mielenkiintoiselta paikalta ja sinne lähdimmekin opas mukanamme. No länsimaalainen ravintola osoittautui paikaksi, jonne
       tuodaan turistit syömään ja sen jälkeen olisi tehdaskierros. Opas antoi meille lipukkeet, jota vastaan sai tehdä silkkitehtaan
       kaupasta ostoksia ja sai myös pienen lahjan...taisi olla pieni silkkiliina...itse en kauppoja tehnyt, joten en myöskään liinaa
       saanut : (. Kuvasivulle

Olisimme vielä halunneet käydä tulomatkalla Zhouzhuang-vesikaupungissa, mutta oppaan mukaan kello oli liian paljon (15.00)
       ja ajoaika n. 1.5 tuntia, joten sinne olisi pitänyt lähteä jo paljon aikaisemmin. No ensi kerralla sitten....

Illalla kävimme vielä Nanjing Lu:n feikkimarkkinoilla tekemässä edullisia ostoksia.

Päivä oli aurinkoinen ja todella lämmin...mittarissa ehkäpä +20, sillä myöhään illalla oli vielä +14.

Perjantai 23.03.07
       Päivän aloitimme vierailulla Jade Buddha Temppelissä. Kävimme teehuoneella maistelemassa eri
       teelaatuja, jotka auttoivat erilaisiin vaivoihin...laatuja taisi olla kymmenkunta. Temppelikierroksen
       jälkeen menimme antiikkikujalle, jossa mukaamme jäi mm. mahjong-pelejä. Hieman erään myyjän
       käytös ärsytti, sillä hän nappasi rahat kädestä, vaikka itse ei ollut niitä vielä valmis antamaan...no
       sen myyjän kojulle ei tarvitse enää mennä. Olisimme mielellämme kävelleet antiikkikujalta YuYuan
       Gardeniin, mutta kuskimme halusi meitä odotella ja viedä sinne autolla. YuYuan Gardenissa on
       korjaustyöt menossa ja monet talot olivat suojaverkkojen peitossa. Teehuoneella kävimme
       iltapäiväteellä. Ostoskasseja jäi käteen myös tältä päivältä.

Illalla oli vuorossa kuuluisa Acrobatia-esitys, jota ennen kävimme ruokailemmassa esityspaikan
       vieressä olevassa kiinalaisessa ravintolassa. Huoneemme sijaitsi ravintolan 4.kerroksessa.
       Hotellille palattuamme kävelimme Bundin-rantakadulla. Lukusia kerjäläisiä näkyi katukuvassa illan
       myöhäistunteina lapsista vanhuksiin. Kuvasivulle

Sää oli koko päivän jälleen lämmin ja aurinkoinen.

Harri tuli kyläilemään meille muutamaksi päiväksi.

Lauantai 24.03.07
       Päivä alkoi sateisena ja harmaana.
       Lauantaipäivän kierroksen aloitimme hieman myöhemmin kuin edellispäivät. Hotellilta lähdimme vähän jälkeen puoli kymmenen ja
       menimme uudemman kerran Nanjing Lu:n markkinoille, osa porukasta meni tutustumaan Shanghai museoon sekä
       Xintiandi-alueeseen. Edelliskerralla markkinoilta mieleen olivat jääneet mm. muutamat laukut, joista jälleen hierottiin kauppoja.
       Lounasaika lähestyi ja päädyimme Hong Mei Lu:lle Bukhara-ravintolaan, jonka jälkeen ostoskierros Pearl City:ssa. Lounaan
       jälkeen ostoksille Pearl Cityyn...myyjät olivat jostakin syystä ärsyyntyneen tuntuisia, eräästäkin kaupasta meidät käskettiin ulos,
       kun emme kauppoihin ryhtyneet.

Illalla leidit tulivat meille illalliselle ja myöhemmin pistimme mahjong-pelin pystyyn ja maltoimme lopettaa vasta aamuyöllä puoli 3.
       Taksin saaminen ei oikein meinannut ensin onnistua. Soitin managementille, josta vastasi uninen ääni, eikä poika oikein
       ymmärtänyt mitä halusin...ehkä taksi sanan ymmärsi, mutta talomme numeroa ei. Päätimme mennä portille ja pyytää poikia
       sieltä soittamaan. Talomme edessä pyöräili pari vartijapoikaa...hieman varmaan ihmettelivät, kuinka meillä oli vielä valot
       aamuyöllä...ja pyysin heitä soittamaan taksin, mikä onnistui.

Simolla ja Harrilla päivä kului mukavasti Chang Jiang:sta puhellessa ja kaupoissa käydessä...Harri nimittäin halusi ostaa joitakin
       osia omaan pyöräänsä.

Sunnuntai 25.03.07
       Aamulla reippaana ylös kuuden tunnin nukkumisen jälkeen...tuntui vain, että silmät olivat väsyneet, mutta muuten virkeä olo.
       Lähdimme keskustaan ja koitimme löytää military-kaupan, jossa olisi myynnissä kiinan armeijan vaatteita. Kauppaa ei löytynyt...
       tosin USA:n armeijan vaatteita myyvä kauppa kylla löytyi, mutta se ei ole sama asia. Kiertelimme monessa kaupassa ja kotiin
        tullessa kävimme clubilla haukkaamassa pientä huikopalaa.

Leidien viimeinen Shanghai-päivä, sillä iltapäivällä oli lento Singaporeen. Menimme vielä hotellille heitä moikkaamaan. Olin todella
       hyvilläni kuskiimme, aina ajoissa, ajotyyli tasainen eikä nykivää. Autossa olisi turvavyöt saaneet olla käytettävissä, sillä muutama
       äkkijarrutus oli näinä päivinä ja oli hieman turvaton olo, kun vyötä ei voinut käyttää.

Ilalla kävimme ruokailemassa kotokatumme italialaisessa ravintolassa. Simo kuskasi meitä pyörällänsä, kyyti oli hieman
       viileänpuoleista, mutta muuten ihan ok.

Tiistai 27.03.07
       Teemun koululla opettajien tapaamisiltapäivä. Ensimmäistä opettajaa odotellessa laskeskelin lippujen määrää, jonka mukaan
       koulussa olisi 34 eri  kansalaisuutta.

Päivä oli jälleen aurinkoinen ja lämmin, illansuussa mittari näytti +20 astetta....perjantaiksi luvattu +26.

Keskiviikko 28.03.07
       Ihana aurinkoinen aamu...kahdeksan aikaan mittarissa olivat  lukemat jo +21.
       Paikallinen "käki" kukkui ja puutarhamiehet olivat työssään...luonto herää henkiin...
       Iltapäivällä saapui ystävämme Bangokista ja kävimme illallisella Shanghai Old Station-ravintolassa. Pöytämme sijaitsi
       junanvaunussa, paikka oli viihtyisä ja ruoka hyvää.

Torstai 29.03.07
       Lämpötila aamulla +20 iltapäivällä +28. Jo sai pukeutua ohkasempaan takkiin ja pikkukenkiin.
       Aamusta lähtien tv-kanavat olivat pimeinä...tämä tapahtui myös viikonloppuna...illalla managementin miehet tulivat vaihtamaan
       bokseihin uudet kortit tai paremminkin kortin, sillä eivät vaihtaneet kuin yhteen boksiin.

Kyllä taas ei voinut muuta kuin ihmetellä tätä liikennekulttuuria. Autot tulevat ja menevat miten sattuu pyörien ja jalankulkijoiden
       seassa. Me olimme siirtymässä päätieltä oikealle ja vaikka siinä oli vain yksi kaista oikealle siirtyville niin autoja oli kolme
       rinnakkain ja tööttäyksen sen mukaan, kun kukaan ei tahtonut antaa periksi ja odottaa, että pääsee jonoon mukaan. Meidän
       kuski ei onneksi tööttäile vaan odottaa rauhallisesti ja pikkuhiljaa työntää autonnokan, että pääsemme eteenpäin.

Illan myöhäistunteina rupesi kuulumaan pauketta...joltain on kait jäänyt raketit ampumatta uudenvuoden aikaan....

Perjantai 30.03.07
       Lähdin aamupäivällä Gubeihin ja kävin aamukahveilla Starbuks:ssa. Perjantaiaamuisin on suomalaisten
       jalkahieronta ja hieronnan jälkeen kokoontuminen kahvikupposen äärellä. Itse jätin hieronnan kahteen
       kertaan, sillä toisella kerralla jalkapohjat olivat vielä kolmen viikonkin jälkeen kipeät, mikä ei suinkaan
       ole tarkoitus. Kahvittelun jälkeen menin Gubein kukkamarketille ja ostin ulkokukkia. Siellä kului yllättäen
       tunti kierrellen ja katsellen kukkaloistoa. Ruuhkaista oli tänäkin päivänä....kuski saapui aamulla
       lähes vartin myöhässä, mikä ei ole hänelle lainkaan tyypillistä.

Eipä mittari noussut luvattuihin (+28) lukemiin, ainoastaan +22 astetta, mutta silti oli lämmintä ja
       aurinkoista...kova tuuli vain hieman arvelutti, josko vaikka sateita olisi tulossa.

Tanjalla oli todellinen urheilupäivä ja oli illalla aivan poikki. Koulun jälkeen oli futispeli ja sen jälkeen
       kaksi tuntia Wu Shua (Kung fun eräs kiinalainen Martial Art laji). Ensimmäinen tunti oli pikkuisten
       kanssa, ikähaarukka 7-20v. ja toinen tunti isojen kanssa eli Simon kanssa yksityisopetusta. Jostain
       syystä Simon jalka ei tänään noussut yhtä korkealle kuin kuulemma aikaisempina kertoina...olisikohan
       videoinnilla ollut syynsä???? : ).

Muutama valokuva lisaa

Lauantai 31.03.07
       No niin eipä tv-kanavat kauaa näkyneet, sillä aamulla kesken hyvän komedian linjat menivät poikki.
       Aamupäivä oli aurinkoinen ja lämmin, mutta iltaa kohden asteet tippuivat ja sai vetäistä pitkähihaista päälle. Tänään ei satanut,
       vaikka niin oli ennustettu. Sääennusteet pitävät täällä yleensä yllättävän hyvin paikkansa, toisin kuin Singaporessa, jossa aina
       luvattiin sadetta. Chang Jiang:lla oli "säätöpäivä" tänään ja pyöräliikkeen pojat tulivat tekemään sen kotiin niin ei tarvinnut lähteä
       liikkeeseen asti.

Iltapäivällä kävimme lastenvaatemarkkinoilla Pu'An Lu:lla keskustassa. Mukaan tarttui monta kivaa juttua. Niistä sitten juttua
       myöhemmin.

Simon ja Teemun piti mennä testaamaan Chang Jiang:n valoja illalla, mutta olikin ruvennut satamaan niin testaaminen jäi
       tekemättä. Vuoden ensimmäinen ukkonen jyrisi myöhään illalla